Dzisiaj mamy: Piątek, 3 Maj 2024

Optymalizacja konwersji w e-commerce. Know-how

2024.04.10

Każdemu właścicielowi sklepu internetowego zależy na tym, by klienci podejmowali konkretne działania na stronie. Czasami jest to cały zbiór pożądanych akcji, czasami jedno, ale duże przedsięwzięcie. W dzisiejszym artykule chcielibyśmy się skupić na jednym, zazwyczaj najważniejszym celu, czyli zwiększeniu sprzedaży. Poruszymy temat optymalizacji konwersji właśnie w tym kontekście – zostań z nami, aby się przekonać, dlaczego jest tak istotny.

Czym jest konwersja, a czym optymalizacja konwersji?

Konwersja to, najprościej mówiąc, przekształcenie odwiedzającego stronę internetową użytkownika w wykonującego pożądaną akcję. Może to być zakup produktu, subskrypcja usługi, wypełnienie formularza, pobranie pliku, kliknięcie w link czy nawet pozostanie na stronie przez określony czas. Istotą konwersji jest to, że użytkownik podejmuje konkretne, zamierzone przez właściciela witryny, działanie. Z kolei wskaźnik konwersji (współczynnik konwersji) to procent odwiedzających, którzy wykonują tę pożądaną akcję. Optymalizacja konwersji (ang. Conversion Rate Optimization – CRO) oznacza natomiast proces polegający na doskonaleniu strony internetowej lub aplikacji w taki sposób, aby zwiększyć wskaźnik konwersji.

Jak optymalizować konwersję w kontekście sprzedaży? Liczy się UX

Optymalizacja konwersji sprzedażowej jest ściśle powiązana z odpowiednim doświadczeniem użytkownika (UX). Właściwie zaprojektowane i dopracowane strony internetowe, które oferują odbiorcom satysfakcjonujące doznania, mają dużo większe szanse na przekształcenie odwiedzających w klientów. Warto więc zwrócić szczególną uwagę na kilka elementów – wiedzą o nich wszyscy UX-owcy. Po pierwsze, intuicyjna i łatwa nawigacja. Dla wielu klientów nie ma nic gorszego niż gubienie się w gąszczu informacji na stronie: jeżeli szybko nie odnajdą tego, na czym im zależy, zrezygnują z Twoich usług. Zadbaj o przejrzysty układ witryny, jasny podział na kategorie, odpowiednie breadcrumbs (ścieżkę nawigacyjną) i spójną estetykę. Po drugie, responsywność. W dzisiejszych czasach coraz więcej osób kupuje online za pomocą urządzeń mobilnych, dlatego strona e-sklepu powinna być do nich dostosowana. Po trzecie, szybkość ładowania. Prawda jest taka, że wolne, przestarzałe serwery to gwóźdź do trumny w branży e-commerce. Klienci nie chcą czekać!


Zobacz też: Jaki hosting dla sklepu internetowego? To musisz wziąć pod uwagę


Optymalizacja konwersji a dostawa i płatności

Nowoczesne, różnorodne i szybkie – takie powinny być zarówno dostawy, jak i płatności w Twoim sklepie internetowym. Klienci często oczekują także tego, by wysyłka była tania, a najlepiej darmowa. Większość firm decyduje się na pokrycie kosztów dostawy od określonej kwoty – my także polecamy ten sposób. Warto podjąć współpracę z kilkoma firmami kurierskimi, aby zapewnić dywersyfikację. Porada ta odnosi się także do metod płatności, takich jak elektroniczne przelewy, BLIK, płatności odroczone, płatność za pobraniem, przelew tradycyjny, karta płatnicza. W ten sposób możesz rozszerzyć swoją grupę docelową – wiadomo bowiem, że starsze osoby częściej wybierają bardziej tradycyjne formy płatności, a młodsze: bardziej nowoczesne.

Jak mierzyć konwersję w sklepie internetowym?

Do monitorowania konwersji w sklepie internetowym można wykorzystać różne narzędzia analityczne, takie jak Google Analytics, które oferują szczegółowe raporty i badania dotyczące zachowań użytkowników na stronie. Ważne jest, aby regularnie sprawdzać te metryki i dostosowywać strategię marketingową oraz działania optymalizacyjne do aktualnej sytuacji. Do mierzenia konwersji służy również prosty wzór: CR = A/C x 100%, gdzie A to konwersje (zakupy), a C to wszyscy użytkownicy na stronie. Wskaźnik ten daje ogólne pojęcie o skuteczności w przekształcaniu odwiedzających w klientów.

Polecamy